„România are nevoie de un proiect de țară care să integreze componenta militară ca pilon al dezvoltării durabile la nivel național”

0
1108

In contextul alegerilor prezidentiale din Romania si in lipsa unei viziuni privind viitorul proiect de tara, am luat legatura cu cei doi experti in politici NATO: Victor Aileni, coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania, fost consultant al bazei militare de la Mihail Kogălniceanu și pentru construcția scutului de la Deveselu și cu Dna Mădălina Neacșu, doctor în informații și securitate națională și care oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiză de intelligence, competitive intelligence, agrointelligence, juridic-administrativ etc.

Cluj Manifest:In pragul alegerilor prezidentiale un subiect de importanta nationala este viitorul “proiect de tara”, document prin care viitorul presedinte al Romaniei are obligația de a asigura pacea și bunăstarea țării. Care au fost proiectele de tara majore ale Romaniei dupa ’89 si care este drumul critic al Romaniei in urmatoarea perioada?

Victor Aileni: Romania a avut doua proiecte de tara majore dupa ’89: proiectul pentru aderarea la NATO si proiectul de integrare al Romaniei ca stat membru in UE. Va reamintesc ca, anul acesta România a aniversat 70 de ani de la înființarea NATO, respectiv 15 ani de la aderarea la Alianţa.

Apartenența la NATO, alături de Parteneriatul Strategic cu SUA și de apartenența la UE reprezintă fundamentele politicii externe ale României, reflectate ca atare în cadrul Strategiei Naționale de Apărare a Țării pentru 2015-2019. Alianța Nord-Atlantică este garantul principal al securității României, relația trans-atlantică reprezentând liantul strategic care conferă coerență și consistență acțiunilor NATO.

Si ca sa raspund si la cealalta intrebare, privind “drumul critic” al Romaniei in preajma alegerilor prezidentiale, consider ca a sosit momentul celui de-al treilea proiect de tara major, care sa certifice “Romania – principal furnizor de securitate regional”, pozitionand astfel componenta militara ca pilon al dezvoltarii durabile la nivel national, alaturi de ceilalti trei piloni deja asumati in cadrul Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030economic, social si mediu.

Cluj Manifest: Ati mentionat componenta militara ca pilon strategic pentru dezvoltarea durabila a Romaniei. Ca expert in politici NATO, cum vedeti noua viziune a “proiectului de tara pentru Romania”?

Victor Aileni: Intr-adevar, componenta militara castiga consistenta in noua paradigma de securitate,avand in vedere ca Romania a devenit principal furnizor de securitate la nivel regional si planificator de razboaie prininfiintarea la Sibiu a primului si singurului Comandament NATO de 3 stele din Est-ul Europei, ceea ce muta dimensiunea militara a Romaniei la nivel strategic în vederea consolidării posturii de apărare şi descurajare pe Flancul Estic al NATO, inclusiv în Marea Neagră, care este de importanţă strategică pentru securitatea transatlantică.

Totusi, pentru a intelege noua repozitionare a Romaniei si de ce este nevoie de un “proiect de tara” care sa integreze componenta militara ca pilon al dezvoltarii durabile, voi enumera cateva “schimbari de paradigma” care au schimbat “traiectoria” Romaniei, dupa cum urmeaza:

  1. Operationalizarea Scutului Antiracheta de la Deveselu, care are capacitatea de a asigura apararea impotriva rachetelor cu raza scurta si intermediara, prin Sistemul de aparare anti-racheta Terminal High Altitude Air Defence (THAAD) pe o raza de aproximativ 2000 kmPe scurt,: Romania prin Scutul Antiracheta de la Deveselu devine principala forta de descurajare post-tratat INF, alaturi de celelalte baze militare românești, care sunt puse la dispoziția aliatului American: Baza militara de la Kogalniceanu, Cincu, Campia Turzii si Constanta.
  2. Infintarea la Sibiu a primului si singurului Comandament NATO de 3 stele din Est-ul Europeiceea ce creste importanta geostrategica si militara a Romaniei in cadrul parteneriatului cu SUA si ca stat membru NATO, dar si la Marea Neagra.
  3. Romania post-tratat INF”
  4. Declarația comună a președinților României și SUA, semnată la Washington. „Acționăm împreună, ca prieteni și aliați”, prin care s-a întăririt parteneriatul strategic dintre cele două țări, atât din punct de vedere militar, în NATO, cât și economic, Romania urmand sa joace un rol militar major pe flancul de Est al Europei.  

Cluj Manifest: In ultima perioada concepte ca NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM au facut obiectul interviurilor dumneavoastra alaturi de organiarea unor programe, seminarii si evenimente la nivel national. Cum le putem integra intr-un viitor “proiect de tara”, avand in vedere ca obiectivul unui astfel de document national este securitatea, siguranta si bunastarea cetatenilor?

Madalina Neacsu: Asa cum mentiona si Dnul Victor Aileni, Romania are nevoie de un nou proiect de tara care sa raspunda nevoilor actuale ale Romaniei si, totodata, sa integreze intr-o nota strategica noul statut: “Romania – furnizor de securitate regional”.

Referitor la intrebarea dumneavoastra, cele doua concepte inovative – NATO URBAN/NATO URBAN MARITIM – devin utile si relevante in viziunea unui viitor proiect de tara, avand in vedere ca un astfel de document ar trebui sa garanteze bunastarea sociala si securitatea nationala a Romaniei. Prin urmare, in viziunea NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM obiectivele strategice se focalizeaza strict pe siguranța cetățenilor și asigurarea securității și rezilienței orașelor prin dezvoltarea de noitactici, tehnici și procedurii militare, precum și pregătirea unor viitoare exerciții militare pentru mediul de afaceri din Romania, în cadrul cărora se va putea testa capacitatea de interoperabilitate la nivel inter-instituțional in parteneriat public/privat.

In plus, consider ca in etapa premergatoare formularii viitorului proiect de tara, este nevoie de initierea unui Forum National care sa genereze o “Declaratie Comuna”, dupa modelul Declaratiei de la Snagov (1995), unde reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Guvernului, ai cercurilor academice, ai societăţii civile sa isi exprime solidaritatea si convergenta fortelor politice si sociale in vederea asumarii si dezvoltarii unor viitoare politici, reforme si strategii de securitate focalizate inclusiv pe securitatea si rezilienta urbana, mai ales, in contextul dezastrelor si catastrofelor naturale, la care se adauga mecanisme de contracarare a vulnerabilitatilor si a amenintarilor intr-o “era” post Tratat INF.

Cluj Manifest: Aveti pregatita o agenda strategica de implementare a viitorului “proiect de tara” in noua viziune NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM?

Madalina Neacsu: Consideram ca, o agenda strategica a viitorului proiect de tara ar trebui sa contina mai multe programe, evenimente si workshop-uri organizate la nivel national, care sa aiba ca scop generarea unor dezbateri publice in parteneriat public/privat, pe tema “Romania – furnizor de securitate regional”. Este foarte important ca reprezentantii institutiilor publice, ai mediului guvernamental/nonguvernamental si, de asemenea, societatea civila sa inteleaga si sa participe la construirea viitorului proiect de tara, dupa cum urmeaza:

  1. In prima etapa, sugeram organizarea unui Forum National in cadrul caruia Romania isi reconsidera pilonii dezvoltarii durabile prin integrarea dimensiunii militare ca pilon strategic, mai ales in contextul operationalizarii Comandamentului NATO de la Sibiu si a recentei Declarații comune a președinților României și SUA, semnată la Washington Acționăm împreună, ca prieteni și aliați”.
  2. Asumarea unei Declaratii Comune, dupa modelul Declaratiei de la Snagov (1995), intre reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Guvernului, ai cercurilor academice, ai societăţii civile privind noile directii strategice in contextul “Romania – furnizor de securitate regional”.
  3. Initierea unor grupuri de lucru interdisciplinare, in parteneriat public/privat, la nivelul oraselor si a institutiilor cheie, care sa aiba ca obiectiv securitatea si rezilienta urbana in contextul dezastrelor si catastrofelor naturale, la care se adauga gestionarea vulnerabilitatilor si amenintarilor intr-o “era” post Tratat INF.

Ceea ce doresc sa nuantez este faptul ca, Romania are nevoie mai mult ca oricand de o regandire a strategiilor si politicilor de securitate, iar acest lucru poate incepe cu viziunea unui nou proiect de tara, care sa se initieze in participatiune prin transfer de cunoastere si expertiza in parteneriat public-privat, unde pentru prima data in cadrul unui Forum National reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Guvernului, ai cercurilor academice, ai societăţii civile isi vor exprima orientarea fermă a României in dezvoltarea, promovarea si operationalizarea statului de furnizor de securitate regional in contextul infiintarii la Sibiu a primului si singurului Comandament NATO de 3 stele din Est-ul Europei si, mai ales, ca stat gazda a Scutului Antiracheta de la Deveselu, scut care are capacitatea de a asigura securitatea regională a 30 de capitale, pe o rază de 2000 km.

In concluzie, viitorul proiect de tara ar trebui sa fie expresia concreta a unei viziuni integrate cu focalizare pe securitatea si siguranta cetateanului, iar acest obiectiv poate fi atins doar prin definirea unui nou set de conceptedoctrine specifice și, totodată, diseminarea unei noi culturi de securitate NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM, toate devenind noi instrumente și măsuri socio-militare de contracarare a riscurilor și amenințărilor la adresa securității nationale in noua paradigma de securitate globala.