EXCLUSIV: Expertii in politici si strategii NATO, Dr. Neacsu Madalina si Victor Aileni, au oferit un interviu pentru RefleqtMedia despre recentele achizitii militare si nevoia unor masuri suplimentare de securitate medicala in gestionarea pandemiei, potrivit viziunii strategice NATO URBAN MEDICAL

0
1615

Link interviu RefleqtMedia: https://www.refleqtmedia.ro/exclusiv-vezi-opinia-unui-expert-nato-despre-escadrilele-de-f16-care-vor-ajunge-in-hubul-nato-turda/ 

  1. Două escadrile de aeronave de luptă, F16 sunt programate să fie achiziționate de MAPN pentru Baza Militară General Emanoil Ionescu din Câmpia Turzii. Având în vedere „vârsta” aeronavelor, de peste 40 de ani, cât de viabile sunt acestea în contextul noilor provocări geo-strategice?

Victor Aileni

As incepe cu o precizare foarte importanta! Daca in industria auto este incetatenit termenul de second hand, in industria aviatica militara asa ceva nu exista! Nivelul de tehnologie este extem de sofisticat iar upgradarea si mentenanta este permanenta. Avioanele militare sunt purtatoate de bombe, unele chiar nucleare si, in consecinta, intretinerea lor se face la parametrii foarte inalti. As exemplifica cu un exemplu clasicul bombardierul strategic B52, supranumit si “fortareata zburatoare”, capabil sa acopere o raza mare de actiune si sa transporte o cantitate impresionanta de munitie iclusiv nucleara. El a devenit operational in 1952 ca parte din forta nucleara de descurajare americana din perioada Razboiului Rece, fiind operational si astazi. De altfel, in 2019 un bombardier strategic B52 a efectuat o misiune de antrenament in zona Centrului National de Instruire de la Cincu.

Prin Hotărârea CSAȚ, din 2012, s-a prevăzut realizarea graduală a capabilității operaționale aeriene de tranziție, prin continuarea dotării cu avioane F-16 transferate din excedentul altor state, necesare apărării spațiului aerian pe timp de pace, criză și război, precum și asigurării contribuției naționale la apărarea colectivă.

De asemenea, achizițiile prin contracte de tip Government-to-Government sunt transparente, eliminând suspiciunile că aceste înțelegeri ar putea să fie în beneficiul vreunui politician sau unui partid politic.

Cerereri de achizitii au fost adresate de Romania mai multor tari NATO posesoare de flote F-16 iar Norvegia a dat un raspuns pozitiv cu o oferta extrem de avantajoasa.! 

Prețul este unul foarte bun, dacă ținem seama că întreaga tranzacție se va cifra la aproximativ 454 de milioane de euro, din care 354 de milioane de euro sunt pentru pachetul propus de Guvernul Norvegiei (aproximativ 11 milioane de euro per avion) şi 100 de milioane de dolari pentru suportul logistic şi echipamentele specifice incluse în pachetul de la Guvernul SUA.

Apărare colectivă înseamnă să oferi încredere partenerilor tăi că ești capabil să asiguri securitate, nu doar să primești.

Președintele Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), Atle Wollo, precizează că avioanele F-16 pe care România le va cumpăra din Norvegia sunt într-o stare excelentă: „Este cunoscut în comunitatea F-16 faptul că Norvegia este printre țările care și-a întreținut cel mai bine avioanele, de aceea ele sunt ca și noi. Toate inspecțiile, toate programele de întreținere și modernizare au fost executate la timp, conform calendarului cerut și cu respectarea celor mai înalte standarde. Astfel, calitatea avioanelor este foarte bună”.

Compania norvegiană arată că avioanele F-16 au trecut prin toate programele de upgrade disponibile și că fiecare aparat de zbor în parte a fost verificat tehnic la fiecare 300 de ore de zbor. Programele de update au variat de la înlocuirea componentelor, pentru a crește durata de viață, până la instalarea de noi echipamente electronice sau software și implementarea unor programe care să prelungească durata de viață a componentelor structurale.

2. Cum se vede, din perspectiva NATO Urban, campania de vaccinare anti-COVID-19 de pe teritoriul României? Ce s-ar putea îmbunătăți, care sunt punctele forte ale acesteia?

Dr. Madalina Neacsu

In contextul aprobarii “Strategiei de Vaccinare impotriva COVID-19”, de catre Consiliul Suprem de Aparare al Tarii (CSAT), s-a exprimat, pe aceasta cale, metodologia campaniei si a procesului de vaccinare, potrivit recomandarilor emise de autoritati.

Aceasta strategie a reprezentat o experienta unica pentru fiecre dintre noi, avand in vedere ca s-a exersat pentru prima data intr-ajutorarea in spirit colectiv de supravietuire in fata unui inamic invizibil – COVID 19, care a implicat responsabilitate colectiva, parteneriat civil-militar-cetatean, mobilizare intersectoriala si  dialog social.

Recomandari suplimentare: 

  1. Având în vedere că, impactul pandemiei COVID-19 a provocat crize in lant, este important să ne gândim la noi mecanisme de interconectivitate si crearea de infrastructuri critice medicale aternative,  componenta de securitate si rezilienta medicală urbană urmand sa devina un obiectiv strategic major in contextul pandemiei. 
  2. Acest lucru ne obliga la reinterpretarea anumitor indicatori strategici medicali, prin urgentarea operationalizarii de infrastructuri critice medicale alternative la nivel urban, care sa se fundamenteze pe cei  5P, potrivit declaratiei presedintelui Organizatiei Mondiale de Sanatate (OMS): Preventie, Pregatire, sanatate Publica, lidership Politic si Persoane.
  3. Prin urmare, criza asociată pandemiei de COVID-19 necesită urgent crearea de noi infrastructuri critice medicale (ex: sectorul hotelier care s-ar putea converti in infrastructura critica medicala – prin transformarea unor hoteluri in spitale urbane alternative), reacţii de ordin ştiinţific (gasirea de noi formule de vaccinuri si tratamente contra noilor tulpini..) şi, mai ales, în materie de politici de sănătate (emiterea de noi proceduri in materie de securitate si rezilienta medicala / siguranta pacientului), precum şi măsuri de stabilizare macroeconomică. Solutia, privind criza medicala, ar fi extinderea infrastructurilor critice medicale prin  transformarea hotelurilor, unităţilor militare şi posibil a şcolilor în secţii de terapie intensivă şi convertirea unor fabrici în producători de aparate de ventilaţie artificială sau alte tehnologii medicale necesare in gestionarea crizei medicale.
  4. De asemenea, ne confruntam cu insuficienta personalului medical, ceea ce necesita reactivarea de resurse medicale alternative: posibil instruirea agenţilor de poliţie şi a voluntarilor (recrutari temporare de personal), în timp ce armata, la nevoie, să preia atribuţiile de ordine si siguranta publica.În acest sens, mizam pe dezvoltarea unei cooperări strategice la nivel national si interurban, în spirit colectiv de supraviețuire si intr-ajutorare, între sectorul medical, militar, mediul de afaceri și cetateni, parteneriat civil-militar-cetatean, urmand sa se construiasca o infrastructura medicala urbana alternativa, în contextul COVID-19 si potrivit viziunii integrate NATO URBAN MEDICAL.
  5. Totodata, având în vedere multifuncționalitatea și interconectarea în retea( public-privat-cetatean), propunem ca noua comunitate medicala să ofere inclusiv consultanță de specialitate pentru recuperare și tratament posttraumatic prin operationlizarea, in sistem mobil, a unor Centre Comunitare de Consiliere Psihologica si Stres Posttraumatic.

Consideram ca, este important sa ne unim fortele in spirit colectiv de supravietuire si intr-ajutorare, astfel incat, fiecare dintre noi sa isi aduca aportul, in continuare, prin logistica aferenta business-ului sau in vederea suplimentarii unor centre de vaccinare fixe, mobile sau centre drive-through.

În încheiere, doresc să adresez mulțumiri cadrelor medicale pentru toate eforturile depuse și profesionalismului de care au dat dovadă reușind să vindece un număr mare de pacienți, tuturor autorităților implicate pentru sprijinul și buna colaborare în gestionarea pandemiei la nivel national și nu în ultimul rând instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională pentru modul exemplar în care și-au desfășurat activitatea.

3. Cât de serioasă este amenințarea „marelui URS” în ceea ce privește securitatea urbană în flancul estic al NATO, precum și în Balcani?

Victor Aileni

In primul rand, NATO este o alianta militara cu scop exclusiv defensiv! Masurile care sunt luate in cadrul aliantei au in vedere toate tipurile de amenintari si s-au dovedit extrem de eficiente in cazul Razboiului Rece, cand amenintarile fostei Uniuni Sovietice au fost contracarate, ducand la infrangerea si disolutia ei.

Astazi, NATO este intr-un proces major de upgradare pentru pentru a face fata noilor amenintari complexe si, aici,  as mentiona rolul major pe care Romania a ajuns sa il joace in cadrul aliantei pentru apararea flancului sud-estic. Extinderea si consolidarea bazelor militare de pe teritoriul Romaniei, operationalizarea scutului antiracheta de la Deveselu, Comandamentul NATO de la Sibiu, initiativa B (Bucuresti) 9 in formatul celor 9 state ale flancului estic al aliantei si, totodata, permanentele exercitii de interoperabilitate cu aliatii, sunt parte din consolidarea capacitatilor NATO de a face fata tuturor tipurilor de provocari din regiune.

4. Care sunt primele 5 măsuri pe care ar trebui să le întreprindă generalul, Nicolae Ciucă, premierul României, în virtutea iminenței conflictului dintre Ucraina și Rusia?

Victor Aileni

Ca veteran al teatrelor de operatii, D-l Prim Ministru are experienta, credibilitatea aliatilor si parghiile necesare, ca intr-un proces consultative, impreuna cu institutiile fundamentale ale statului roman si aliatii euro-atlantici, sa ia deciziile corespunzatoare indiferent de situatie. 

In grand-strategy, combinatia corecta, indiferent de situatie: diplomatie, forta militara si intelligence, devine una din cheile fundamentale ale reusitei.

5. Care sunt măsurile/demersurile/activitățile pe care NATO Urban, Victor Aileni și Mădălina Neacșu le vor inteprinde, în 2022, în zona NATO Turda?

Dr. Madalina Neacsu

Dupa cum bine cunoasteti, potrivit comunicatelor si editiilor pubicate pe caravanaurbana.ro, la nivelul Mun. Turda s-au organizat o serie de workshop-uri si dezbateri TV, privind securitatea si rezilienta urbana in viziunea NATO URBAN – TURDA, ORAS NATO.

Am inceput in toamna 2019 cu un simpozion dedicat conștientizării avantajelor aduse de conceptul de NATO Urban la Turda, ocazie cu care au participat entitati publice si private din orasul Turda la primul seminar strategice cu titlul “Cultura de afaceri militară americană. Oportunități de afaceri pentru firmele românești cu bazele militare americane, în noua paradigmă de securitate și reziliență NATO URBAN” , unde mediul de afaceri și comunitatea urbana turdeana s-a informat si format cu privire la modul de operare comercial în relația cu structurile NATO prin obținerea unui Certificat Comercial NATO (NCAGE), in contextul “Turda – vecinatate urbana militara”. 

Detalii seminar: https://caravanaurbana.ro/2019/09/15/simpozion-destinat-constientizarii-avantajelor-aduse-de-conceptul-de-nato-urban-la-turda/ 

Am continuat in 2020 cu simpozionul “NATO URBAN. TURDA  ORAȘ NATO”, ocazie cu care s-a marcat deschiderea Clubului de Afaceri ”Euro-Atlantic Partnership Turda”, program organizat în parteneriat cu Primăria Municipiului Turda și caravanaurbana.ro. Evenimentul a vizat promovarea unui spațiu propice pentru mediul culturii de afaceri și culturii militare româno-americane, în baza certificărilor NCAGE NATO a membrilor săi, dar și facilitarea unui dialog inter-instituțional, civil-militar-cetățean, prin cooperare între public-privat, între comunitatea mediului de afaceri, administrația publică locală, mediul universitar-academic și sectorul militar.

Primarul Municipiului Turda, Matei Cristian: “Astăzi am fost gazdele unui eveniment important, strategic, în contextul dezvoltării conceptului de NATO Urban la Turda. A fost înființat Clubul de Afaceri Euro-Atlantic Partnership Turda, prin care ne propunem să asigurăm un spațiu propice de dezvoltare pentru mediul de afaceri și să stabilim această legătură importantă între administrația publică locală și mediul privat.

În contextul vecinătății militare cu Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii și cu Comandamentul NATO de la Sibiu, Turda are un rol strategic important, iar această zonă se va dezvolta puternic și datorită acestui aspect. Probabil mulți dintre voi știți că au fost alocate resurse financiare substanțiale militare, în cadrul parteneriatului strategic cu SUA și NATO, iar în acest sens se vor face pași importanți pentru asigurarea securității și rezilienței urbane. 

Mulțumim pentru prezență invitaților noștri, doamnei dr. Mădălina Neacșu – doctor în informații și securitate națională, domnului Victor Aileni – expert în politici și strategii NATO și tuturor participanților, oamenilor de afaceri care au răspuns invitației noastre.

Detalii seminar:https://caravanaurbana.ro/2020/10/30/turda-hub-de-securitate-si-rezilienta-nato/

De asemenea, caravanaurbana.ro a produs si realizat doua editii TV strategice, in direct, din biroul Primarului Municipiului Turda, Matei Cristian, programe media care au avut ca obiectiv promovarea culturii de securitate si rezilienta urbana NATO, in contextul vecinatatii urbane cu Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii și cu Comandamentul NATO de la Sibiu, Turda avand un rol strategic important, această zonă urmand a se dezvolta puternic și datorită acestui aspect de “vecinatata urbana militara”.

Link-uri interviuri strategice la Primaria Mun Turda despre proiecte NATO URBAN – TURDA, ORAS NATO :

Octombrie 2020: https://caravanaurbana.ro/2020/10/31/nato-urban-turda-oras-nato/

Decembrie 2020: https://caravanaurbana.ro/2020/12/03/caravana-urbana-turda-cluj-tg-mures/  

In 2021 am continuat cu “Caravana medicilor la Turda”, ocazie cu care s-a discutat despre campaniile de vaccinare și în special despre modul de organizare și implicarea administrației locale în acest demers extrem de important pentru populație și pentru lupta împotriva COVID-19.

 Întreaga dezbatere poate fi urmarita la urmatorul link: https://caravanaurbana.ro/2021/01/29/caravana-medicilor-la-turda/

In primavara anului 2021 am dat startul la Caravana NATO FINANCIAR, unde Clubul de Afaceri Euro  Atlantic Partnership Turda in parteneriat cu experti NATO, Asociația Militarilor Veterani și Veteranilor cu Dizabilități (AMVVD), reprezentanti ai BANCII TRANSILVANIA si cu suportul caravanaurbana.ro au organizat, in exclusivitate, seminarul strategic “NATO URBAN FINANCIAR”, program carea avut ca obiectiv principal propunerea unei viziuni financiare integrate pentru relansarea economiilor urbane cu referire si focalizare, in principal, pe “vecinatatile urbane militare”, orase aflate in proximitatea imediata a principalelor baze militare afiliate parteneriatului strategic SUA/NATO.

Întreaga dezbatere poate fi urmarita la urmatorul link: https://caravanaurbana.ro/2021/04/16/caravana-urbana-turda-si-nato-financiar/

In final, pentru a va raspunde si la intrebarea D-voastra, va asiguram ca viziunea strategica NATO URBAN isi continua “drumul”, asa cum de fiecare data ne place sa mentionam:  “Caravana Urbana merge mai DEPARTE” in viziune, strategie si operationalizare inter-urbana in noua paradigma de securitate si rezilienta urbana post-pandemie. 

D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.

Dr. NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.