REALITATEA LA ZI (II): Crizele Multiple, Simultane si Globale (CMSG)

0
1191
ENERGETICA GLOBALA

NOUA ORDINE ENERGETICA GLOBALA

Europa a numit războiul rusesc din Ucraina drept 11 septembrie 2001in SUA! Atacurile teroriste din acea zi au adus o nouă ordine de securitate care a dominat peisajul internațional timp de 20 de ani și este încă o trăsătură dominantă a afacerilor mondiale. O moștenire a războiului din Ucraina va fi o nouă ordine energetică, originară din Europa, dar care iradiază până la cele mai îndepărtate părți ale economiei globale. Acesta va fi definit de imperativele duble ale securității energetice și acțiunii climatice. Urmărirea lor în același timp, fără a permite unuia să-l compromită pe celălalt, va necesita valorificarea puterii piețelor. Dar va necesita, de asemenea, un rol mult mai extins pentru guvern pentru a stimula, modela și conduce acele piețe, corectând eșecurile puse în relief de criza de astăzi. Fără intervenția guvernamentală, adaptată și restrânsă, dar totuși crescută, lumea va suferi o defecțiune a securității energetice sau cele mai grave efecte ale schimbărilor climaticesau ambele.” Sursa: https://www.foreignaffairs.com/articles/energy/2022-06-07/markets-new-energy-order

CUPRINS:

  1. REVOLUTIA GAZELOR DE SIST
  2. REVOLUTIA ENERGIEI NUCLEARE, DE LA SMR LA FUZIUNEA NUCLEARA
  3. ANEXA: Registrul Federal de Documente al Comisiei de Reglementare Nucleară la 19.01.2023 si Certificatul de proiectare a reactoarelor modulare mici NuScale

INTRODUCERE

Pandemia si razboiul din Ucraina au generat schimbări dramatice in sistemul energetic global. În ultimele două decenii, nevoia urgentă de a reduce emisiile de carbon a remodelat treptat ordinea energetică globală. Acum, ca urmare a războiului din Ucraina, securitatea energetică a revenit în prim-plan, alăturându-se schimbărilor climatice ca principală preocupare pentru factorii de decizie politică. Împreună, aceste priorități duble sunt pregătite să remodeleze planificarea energetică națională, fluxurile comerciale cu energie și economia globală mai largă. Țările vor privi din ce în ce mai mult în interior, acordând prioritate producției interne de energie și cooperării regionale, chiar dacă încearcă să treacă la emisii nete de carbon zero. Dacă țările se retrag în blocuri energetice strategice, o tendință de mai multe decenii către mai multă interconectivitate energetică riscă să dea loc unei epoci a fragmentării energetice.

Dar, pe lângă naționalismul economic și deglobalizare, viitoarea ordine energetică va fi definită de ceva pe care puțini analiști l-au apreciat pe deplin: intervenția guvernamentală în sectorul energetic la o scară nemaivăzută în memoria recentă. După patru decenii în care au încercat în general să-și reducă activitatea pe piețele energetice, guvernele occidentale recunosc acum necesitatea de a juca un rol mai extins în orice, de la construirea (și retragerea) infrastructurii de combustibili fosili până la influențarea locului în care companiile private cumpără și vând energie. limitarea emisiilor prin tarifarea carbonului, subvenții, mandate și standarde.

În ultimii ani, industria gazelor naturale din Statele Unite a trecut printr-o perioadă semnificativă transformare, denumită „revoluție”: ratele de extracție au crescut mult datorită noii tehnologii. Boom-ul gazelor de șist are un impact fără precedent asupra energiei americane din piață, iar acest lucru, la rândul său, are implicații importante pentru restul lumii, în special pentru Orientul Mijlociu și Rusia. În timp ce „revoluția” gazelor de șist a stârnit dezbateri si consecințe asupra mediului și durabilitatii în SUA, în alte țări, inclusiv țări la fel de diverse precum Canada și China — și-au propus, în moduri diferite, să reproducă boom-ul SUA. În UE, o „revoluție” a gazelor de șist pare relativ puțin probabilă, cel puțin pentru moment, având în vedere condițiile geologice mai puțin favorabile ale Europei și publicul ei precaut.

Cu toate acestea, unele state europene bogate în gaze de șist, cum ar fi Polonia și Anglia, promovează activ activitățile de explorare a gazelor de șist pentru a-și diversifica mixul energetic, pentru a reduce dependența energetică și pentru a spori securitatea energetică. Alte țări, precum Franța și Bulgaria, au ales pentru moment să privilegieze constrângerile de mediu și au pus numeroase interdicții. Restul statelor membre par să fi adoptat un „a așteptare și a vedea”. Pentru toate aceste state, totuși, UE are un rol important de jucat în a asigura si aborda o viziune comună, echilibrată pentru încurajarea dezvoltării durabile a acestei industrii, asigurând în același timp o protecție adecvată a mediului  Totodata, asistam la emergenta noilor tehnologii nucleare curate-SMR, tehnologii dezvoltate si promovate de Statele Unite, Romania fiind in premiera europeana integrata in procesul dezvoltarii si operationalizarii.

NOTA:

Premieră în SUA: Reactorul nuclear ce promite să stopeze schimbările climatice a primit undă verde

Autoritatea de reglementare în domeniul energiei nucleare din SUA a certificat proiectul pentru reactorul modular de mici dimensiuni al NuScale Power Corp (SMR.N), prima aprobare de acest fel din țară pentru tehnologia de ultimă generație, scrie Reuters, conform Mediafax.

Aprobarea Comisiei de Reglementare Nucleară, publicată în Registrul Federal, elimină un obstacol pentru NuScale. Compania plănuiește să construiască o centrală electrică demonstrativă cu reactor modular de mici dimensiuni (SMR) la Laboratorul Național din Idaho. NuScale spune că proiectul Carbon Free Power Project, cu șase reactoare și 462 de megawați, va fi complet funcțional în 2030.

Există întrebări semnificative cu privire la costurile în creștere ale centralei demonstrative, care ar trebui să furnizeze energie electrică pentru Utah Associated Municipal Power Systems (UAMPS). NuScale a declarat în această lună că prețul țintă pentru energia produsă de centrală este de 89 de dolari pe megawatt oră, în creștere cu 53% față de estimarea anterioară de 58 de dolari pe MWh.

Susținătorii reactoarelor de generație următoare, inclusiv administrația președintelui Joe Biden și mulți parlamentari republicani, spun că acestea sunt esențiale pentru a limita schimbările climatice. NuScale susține că acestea vor fi mai sigure decât reactoarele convenționale actuale.

Departamentul Energiei din SUA a oferit peste 600 de milioane de dolari din 2014 pentru a sprijini proiectarea, autorizarea și amplasarea centralei NuScale și a altor reactoare modulare mici. NuScale și alte companii care reușesc să construiască reactoare de generație următoare ar putea primi pentru prima dată credite prevăzute în Legea privind reducerea inflației de anul trecut, semnată de Biden.

“SMR-urile nu mai sunt un concept abstract”, a declarat Kathryn Huff, secretar adjunct pentru energie nucleară la Departamentul pentru Energie. “Aceasta este inovație în cea mai bună formă, iar noi abia am început aici, în SUA”.

NuScale speră, de asemenea, să construiască SMR-uri în România, Kazahstan și Polonia, în ciuda îngrijorărilor experților în siguranță nucleară care spun că invazia Rusiei în Ucraina și ocuparea centralei Zaporojie ar trebui să determine industria să se gândească serios la dezvoltarea de centrale în regiune.

Sursa: https://www.stiripesurse.ro/premiera-in-sua-reactorul-nuclear-ce-promite-sa-stopeze-schimbarile-climatice-a-primit-unda-verde_2756955.html

  1. REVOLUTIA GAZELOR DE SIST

În ultimii ani, industria gazelor naturale din SUA trece printr-o „revoluție” liniștită, datorită dezvoltării de noi și inovatoare tehnologii. Investiții în noi tehnici de extracție — foraj puţuri orizontale şi tehnici de fracturare hidraulică (fracking) — au a făcut ca producția de gaz să fie mai puțin costisitoare.

Tehnologia fracking-ului are acces la resurse vaste de gaze neconvenționale, în special de „șist”, care se găseşte prins în formaţiunile de roci sedimentare de şist şi care este extras prin injectarea de nisip, substanțe chimice și apă la presiune ridicată.

Independența energetică în creștere a SUA – în mare parte rezultatul gazelor si petrolului de sist are potentialul de a schimba peisajul geostrategic global 

O America autosuficienta din punct de vedere energetic va avea probabil mai puține interese in Orientul Mijlociu și alte părți sensibile, bogate în energie și probabil se va simți mai puțin vulnerabila la evoluțiile internationale. Cu toate acestea, legăturile sale strategice cu partenerii din NATO, UE si G7 se mentin si se consolideaza in contextual situatiilor tensionate generate de Rusia si China.

Dupa cum a afirmat Carlos Pascual, trimis special și coordonator pentru afaceri internaționale energetice pentru Departamentul de Stat al SUA, piata gazelor este din ce in ce mai mult o piata globala in care instabilitatea păstrează un impact semnificativ asupra prețului. Interesul puternic al SUA pentru pacea și securitatea în Orientul Mijlociu este, prin urmare, probabil să păstreze tara angajata in regiune luand in considerare si riscul proliferarii nucleare!

Statele Unite au devenit cel mai mare producător mondial de petrol în 2018, când au depășit Arabia Saudită. A devenit exportator net de produse petroliere în 2020, la cinci ani după ce Congresul a ridicat o interdicție de zeci de ani asupra exporturilor de petrol. Canada este o destinație de top pentru petrolul american, alături de China, India, Mexic, Țările de Jos și Coreea de Sud.

De asemenea, Statele Unite sunt cel mai mare producător mondial de gaze naturale din 2011, când au depășit Rusia, și sunt exportatori net din 2017. Aproximativ jumătate din gazul pe care îl exportă este trimis prin conducte în Canada sau Mexic, dar din ce în ce mai mult au GNL exportat pe mare. Până la jumătatea anului 2022, Statele Unite a devenit cel mai mare exportator mondial de GNL, sporind aprovizionarea către Europa, în timp ce țările încercau să treacă de la energia rusă.

Administrația Biden a făcut presiuni pe rafinăriile de petrol să-și extindă capacitatea și a considerat o reducere a taxei pe gaz. În plus, companiile au stimulat exporturile de GNL în Europa și au făcut planuri pentru a construi o nouă infrastructură care se așteaptă să blocheze emisiile de gaze cu efect de seră timp de decenii.

Majoritatea experților spun că tranziția energetică va fi dificilă atâta timp cât cererea de petrol și gaze va rămâne ridicată, iar companiile continuă să obțină profituri considerabile din extracția hidrocarburilor. Cei care susțin o schimbare rapidă a combustibililor fosili spun că guvernele ar trebui să își asume un rol mult mai asertiv. „Fără intervenția guvernamentală, adaptată și restrânsă, dar totuși crescută, lumea va suferi o defecțiune a securității energetice sau cele mai grave efecte ale schimbărilor climatice – sau ambele”, scriu Bordoff și O’Sullivan pentru revista Foreign Affairs. Sursa: https://www.cfr.org/backgrounder/how-us-oil-and-gas-industry-works

2. REVOLUTIA ENERGIEI NUCLEARE, DE LA SMR LA FUZIUNEA NUCLEARA

Nuclear Innovation Alliance (NIA) a lansat săptămâna recent un nou raport intitulat Transforming the U.S. Department of Energy: Paving the Way to Commercialize Advanced Nuclear Energy care oferă recomandări despre modul în care Departamentul de Energie (DOE) poate ajuta tehnologiile avansate de energie nucleară să treacă peste linia de sosire până la comercializare. Ea solicită un „efort la nivelul întregului guvern și al întregii societăți, dependent de parteneriate de succes public-privat”.

Raportul NIA recunoaște că creșterea securității energetice și atingerea obiectivelor de decarbonizare vor necesita cel puțin dublul capacității interne de energie nucleară care este disponibilă astăzi. Dar industria nucleară este foarte complexă, iar lanțul său de aprovizionare este atrofiat. Succesul tehnologiei nucleare avansate va depinde de o colaborare atentă și de planificare pentru a consolida un nou lanț de aprovizionare.

Potrivit directorului executiv al NIA, Judi Greenwald, „DOE trebuie să-și extindă acum concentrarea actuală asupra cercetării și dezvoltării pentru a include implementarea comercială la scară largă a tehnologiilor precum reactoarele nucleare avansate. Această tranziție va necesita un efort concertat și o coordonare între DOE, inclusiv Biroul pentru Demonstrații pentru Energie Curată, Oficiul pentru Energie Nucleară, Agenția pentru Proiecte de Cercetare Avansată-Energie, Oficiul pentru Programe de Împrumut și laboratoarele naționale ale DOE.”

Expertiza DOE este în cercetare și dezvoltare, dar, mai recent, agenția a experimentat o schimbare a accentului „către implementarea tehnologiei pentru a face față provocărilor climatice și de securitate energetică”. Pentru a extinde și a livra produse, agenția va trebui să se concentreze mai mult pe partea de afaceri a implementării, coordonând cu dezvoltatorii privați și alte agenții guvernamentale.

Raportul își împarte recomandările în trei părți: „Elaborarea unui plan strategic avansat pentru energie nucleară”; „Devenirea mai eficientă în comercializarea tehnologiilor avansate de energie nucleară”; și „Integrarea eforturilor avansate de energie nucleară în cadrul guvernului federal”.

Planul strategic discutat în Secțiunea I ar integra diferitele programe de energie nucleară la DOE prin stabilirea unui Advanced Nuclear Energy Earthshot pentru a concentra și coordona capacitățile existente ale DOE către inovarea lanțului de aprovizionare nucleară. De asemenea, ar folosi legislația recentă și comitetele consultative actuale și viitoare ale DOE, ar evalua căile viabile pentru a rezolva problemele legate de stabilitatea climatică și securitatea energetică și ar dezvolta o strategie națională cuprinzătoare pentru exportul tehnologiei avansate de energie nucleară pentru a ajuta la restabilirea SUA ca lider nuclear.

Secțiunea 2 se concentrează pe îmbunătățirile pe care DOE le poate aduce în operațiunile sale pentru a se adapta la noul său rol de partener esențial pentru companiile private, adoptând o abordare mai asemănătoare cu afacerile, mai degrabă, decât concentrându-se doar pe provocările tehnice și științifice.

A treia secțiune cere ca administrația Biden să numească un director superior pentru energia nucleară civilă pentru a asigura sprijinul din partea altor părți ale guvernului. În plus, raportul recomandă ca Congresul să ofere DOE finanțare și flexibilitate mai direcționate.

Efort de reînnoire: industria nucleară trebuie să fie dispusă să-și reînnoiască structurile și metodele de livrare, iar acest raport este un efort al DOE și al NIA de a pune în mișcare aceste obiective. Chiar și cu tehnologia stelară, proiectele nu vor fi atractive pentru investitori dacă autoritățile de reglementare, mediul de politici sau legislația creează condiții incerte. Toți jucătorii trebuie să își transforme eforturile pentru a reuși.

Succesul va necesita ca DOE să învețe să lucreze în pas cu sectorul privat pentru a reconstrui lanțul de aprovizionare și pentru a finaliza noi proiecte la timp și la buget. Atunci când companiile private au încredere în bugete și programări, este mai probabil să investească și să implementeze noi tehnologii”, potrivit raportului. Sursa: https://www.ans.org/news/article-4669/nia-report-calls-for-doe-transformation/

ANEXA

Registrul Federal de Documente al Comisiei de Reglementare Nucleară la 19.01.2023

Certificarea de proiectare a reactoarelor modulare mici NuScale

AGENŢIE:

Comisia de Reglementare Nucleară din SUA.

ACȚIUNE:

Regula finală.

REZUMAT:

Comisia de Reglementare Nucleară din SUA (NRC) își modifică reglementările pentru a certifica proiectarea standard NuScale pentru un reactor modular mic. Solicitanții sau licențiații care intenționează să construiască și să opereze un design standard NuScale pot face acest lucru făcând referire la această regulă de certificare a designului. Solicitantul pentru certificarea designului standard NuScale este NuScale Power, LLC.

DATELE:

Această regulă finală intră în vigoare la 21 februarie 2023. Încorporarea prin referință a anumitor publicații enumerate în regulă este aprobată de directorul Registrului federal din 21 februarie 2023.

NuScale este primul proiect de reactor modular mic revizuit de NRC. NuScale se bazează pe un mic reactor de apă ușoară dezvoltat la Universitatea de Stat din Oregon la începutul anilor 2000. Este format din unul sau mai multe module de putere NuScale (denumite în continuare modul(e) de putere). Un modul de putere este un reactor de apă ușoară cu circulație naturală, compus dintr-un miez de reactor, un presurizator și două generatoare de abur cu serpentine elicoidale situate într-un vas comun de presiune al reactorului, care este găzduit într-un recipient cilindric compact din oțel. Clădirea reactorului NuScale este proiectată pentru a găzdui până la 12 module de putere. Fiecare modul de putere are o putere termică nominală de 160 megawați termic (MWt) și o putere electrică de 50 megawați electric (MWe), producând o capacitate totală de 600 MWe pentru 12 module de putere. Toate modulele de putere NuScale sunt parțial scufundate într-o piscină comună legată de siguranță, care este, de asemenea, radiatorul suprem pentru până la 12 module de putere. Porțiunea de bazin a clădirii reactorului este situată sub nivel. Designul folosește mai multe abordări inedite pentru îndeplinirea funcțiilor cheie de siguranță, rezultând în lipsa energiei de Clasa 1E legate de siguranță (fără generatoare diesel de urgență), fără a fi nevoie de pompe pentru a injecta apă în miez după accident. injecție de lichid de răcire și nevoie redusă de personal în camera de control, oferind în același timp funcționarea în siguranță a instalației în timpul funcționării normale și post-accident. Sursa: https://www.federalregister.gov/documents/2023/01/19/2023-00729/nuscale-small-modular-reactor-design-certification

Sinteza realizata de catre:

Dr. NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, securitate financiara si energetica, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc. 

D-L VICTOR AILENI, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară. În portofoliul său se regăsește consultant acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu (2012)