SCENARIU DE EVOLUTIE: ROMANIA SI CEHIA – MODELAREA UNEI CAI DE URMAT IN UE PRIN ALEGEREA UNOR PROFILE MILITARE PREZIDENTIALE IN CONTEXTUL CRIZEI UCRAINIENE SI AMENINTARILOR NUCLEARE ACTUALE

0
413

INTRODUCERE

Pandemia si contextul razboiului din Ucraina a generat schimbari majore la nivel individual, intre relatiile administratiei centrale si administratiile locale din Romania, dar si la nivelul Uninunii Europene, statelor membre ale Aliantei Nord Atlantice, Bazinul Marii Negre, Orientul Mijlociu vs. Regiunea Indo-Pacifica etc.

Brutalitatea cu care se desfasoara razboiul din Ucraina, in vecinatatea imediata a Romaniei, genereaza gradual emergenta profilului de leader militar la nivel prezidential in 2024, luand in considerare modelul abordat pentru Guvernul Romaniei prin numirea ca Prim-Ministru a Generalului (r) Nicolae Ciuca. Va reamintim ca in septembrie 2019 platforma caravanaurbana.ro publica o analiza early warning, potrivit careia se analiza necesitatea emergentei unui profil militar ca presedinte al Romaniei in contextul respectiv de insecuritate internationala: “Prin urmare, consider ca profilul viitorului presedinte al Romaniei, in noua paradigma de securitate internationala, se impune a fi un profil militar, cu experienta in analiza si planificare strategica, relatii internationale si, totodata, capacitatea de a gestiona in mod integrat, inovativ si inteligent problematici de securitate nationala pentru asigurarea sigurantei cetateanului si, implicit, a securitatii si rezilientei comunitatilor urbane expuse din ce in ce mai mult la dezastre si catastrofe naturale.” 

Mai multe detalii in link-ul: https://caravanaurbana.ro/2019/09/15/victor-aileni-viitorul-presedinte-al-romaniei-trebuie-sa-aiba-profil-militar-in-contextul-operationalizarii-comandamentului-nato-din-romania/

Potrivit Constitutiei Romaniei: “Preşedintele României este comandantul forţelor armate şi îndeplineşte funcţia de preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. El poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea parţială sau totală a forţelor armate. Numai în cazuri excepţionale, hotărârea Preşedintelui se supune ulterior aprobării Parlamentului, în cel mult 5 zile de la adoptare. În caz de agresiune armată împotriva ţării, Preşedintele României ia măsuri pentru respingerea agresiunii şi le aduce neîntârziat la cunoştinţa Parlamentului, printr-un mesaj. Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în 24 de ore de la declanşarea agresiunii. (Articolul 92 – Constituția României).

Măsuri excepționale: “Preşedintele României, instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă, în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la înştiinţarea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora”. (Articolul 93 – Constituţia României) 

Consiliul Suprem de Apărare a Țării: “Consiliul Suprem de Apărare a Ţării organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea natională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii.” (Articolul 119 – Constituția României)

STUDIU DE CAZ: ALEGERILE PREZIDENTIALE DIN CEHIA – IANUARIE 2023

Va supunem atentiei, contextul alegerilor Prezidentiale din Cehia care vor avea loc între  13 și 14 ianuarie 2023, președintele în exercițiu, Miloš Zeman nemaifiind eligibil pentru un alt mandat din cauza limitarii la două mandate conform constitutiei cehe. Este un caz de studiu in derulare, potrivit caruia principalul candidat la Președintia Republicii Cehe este Generalul (r) Petr Pavel, fost Sef al Comitetului Militar al NATO.

Generalul Pavel a fost numit Președinte al Comitetului Militar al NATO la 26 iunie 2015. Din iulie 2012 până în mai 2015, generalul Petr Pavel a ocupat funcția de șef al Statului Major General al Forțelor Armate ale Republicii Cehe, cel mai înalt ofițer din armata cehă și principalul consilier militar al guvernului ceh. În septembrie 2014, generalul Pavel a fost ales președinte al Comitetului militar al NATO.

Generalul (r) Petr Pavel a vizitat Romania in calitatea oficiala de Presedinte al Comitetului Militar al NATO in 14 Iulie 2017, ocazie cu care, Șeful Statului Major General al Armatei Române, Generalul Nicolae Ciucă, a prezentat președintelui Comitetului Militar NATO, Generalului Petr Pavel, pașii pe care România i-a făcut pentru a-și îndeplini obligațiile față de Alianta Nord Atlantica. Printre acestea se număra crearea Brigăzii Multinaționale la Craiova, participarea cu o companie în Grupul de Luptă Polonia, creșterea prezenței României în cadrul Forței de Reacție Rapidă a NATO.

Detalii suplimentare in cadrul interviului acordat in exclusivitate de președintele Comitetului Militar NATO, Generalul (de patru stele) Petr Pavel, care a acceptat să ofere un interviu exclusiv pentru RRA in timpul șederii sale în România: https://www.romania-actualitati.ro/news-in-english/rra-exclusive-interview-with-the-chairman-of-the-nato-military-committee-id98962.html

Detalii suplimentare despre prezentarea Generalului (r) Nicolae Ciucă cu ocazia vizitei , Generalului (de patru stele) Petr Pavel:https://www.romania-actualitati.ro/news-in-english/romania-among-the-top-10-nato-contributors-in-afghanistan-id98931.html

 BIOGRAFIA GENERALULUI (R) PETR PAVEL

Generalul Pavel a fost numit președinte al Comitetului militar al NATO la 26 iunie 2015. Din iulie 2012 până în mai 2015, generalul Petr Pavel a ocupat funcția de șef al Statului Major General al Forțelor Armate ale Republicii Cehe, cel mai înalt ofițer din armata cehă și principalul consilier militar al guvernului ceh. 

Generalul Pavel a absolvit Colegiul Armatei din Vyškov, Republica Cehă în 1983 și de atunci și-a petrecut o mare parte a carierei militare deținând funcții în diviziile de forțe speciale, operațiuni și informații. De-a lungul carierei sale, generalul Pavel a ocupat o serie de funcții, de la atașat militar și aerian adjunct al Republicii Cehe în Belgia la comandant al forțelor speciale până la director adjunct al Diviziei de operațiuni la Ministerul Apărării.

În plus, generalul Pavel și-a ocupat, de asemenea, funcțiile în cadrul statelor majore comune internaționale și naționale reprezentând Forțele Armate Cehe în calitate de Reprezentant Militar Național la Comandamentul Central al SUA, precum și Reprezentant Militar Național al Republicii Cehe la SHAPE la Mons, Belgia. .

Continuându-și studiile în Regatul Unit, generalul Pavel a studiat la Staff College, Camberley, Royal College of Defence Studies, Londra și a obținut un Master în Relații Internaționale de la King’s College, Londra.

Și iată un articol în CZ Defense, publicat pe 20 iulie 2019, care descria cariera lui din punctul de vedere al memoriilor sale: cartea are un subtitlu „În prima linie”. Cehii îl iubeau pe generalul Pavel când era șeful Statului Major General. Lumea l-a cunoscut drept președintele Comitetului militar al NATO. A găsit o cale către inimile soldaților cu mult timp în urmă datorită acțiunii sale eroice în fosta Iugoslavie.

Tatăl său, și el ofițer de armată, și-a crescut fiul în stil militar – el i-a încredințat continuu sarcinile, care depășeau vârsta băiatului prin exigență. Și l-a trimis să joace hochei și să antreneze gimnastică. În pragul adolescenței, Petr a mers la un gimnaziu militar și și-a asigurat acordul părintesc pentru a sări cu parașuta.

A primit aici cea mai bună pregătire pentru a se putea afirma în unități de recunoaștere de prestigiu. La acea vreme Cehoslovacia făcea parte din Pactul de la Varșovia, dar gheața începea să se topească. Tânărul Petr Pavel a gândit corect atunci când – în afară de studiul obligatoriu al limbii ruse – a studiat și engleza.

Astfel, la începutul anilor ’90, a fost unul dintre primii militari, apoi cehoslovaci, care au participat la o misiune străină. Împreună cu o unitate formată din voluntari, a pornit să salveze soldații francezi din captivitate. În mijlocul unei bătălii zdrențuitoare între sârbi și croați, popularul slogan ceh „Putem ajunge la un aranjament” nu a funcționat atât de mult pe cât și-a dorit echipa de salvare. Cu toate acestea, toți au supraviețuit, prizonierii au fost salvați.

Și doar în memorii fanii generalului Pavel au șansa să afle toate detaliile acestei aventuri. Pentru a fi complet, aceste detalii sunt descrise suplimentar într-un capitol separat de colonelul Karel Klinovsý, un participant al misiunii și cel mai bun prieten. Nu mai puțin interesant este să privim viața de familie a generalului. Este relativ autocritic și recunoaște că nu a avut întotdeauna suficient timp pentru cei dragi. În ciuda acestui fapt, din conversația noastră cu familia sa, reiese respect reciproc, toleranță, dragoste și sprijin nesfârșit. Generalul Pavel face o mare favoare și în ultimele capitole, care descriu serviciul său în NATO și, astfel, funcționarea acestei organizații, atitudinea acesteia față de diferite conflicte recente sau actuale. Putem spune chiar că un cititor dobândește două cărți dintr-o singură lovitură – o biografie și un manual de politică globală de securitate.

Doar două întrebări rămân acum: când o mare companie străină de divertisment face o poză despre o salvare a contingentului francez de către o unitate cehoslovacă subestimată? Și când memoriile generalului Peter Pavel pot fi emise cel puțin într-o traducere în engleză pentru cititorii străini?

EUROPA, RĂZBOIUL DIN UCRAINA ȘI MODELAREA UNEI CĂI DE URMAT DIN PERSPECTIVA GENERALULUI CEH (r) PETR PAVEL 

Generalul (r) Petr Pavel a subliniat că ceea ce se întâmplă astăzi în Ucraina este un produs al perspectivelor și politicilor pe termen lung ale președintelui Putin. El a remarcat ca: „Rusia încă crede că însăși deținerea arsenalului nuclear îl face o superputere și îi permite să dicteze altor țări cum să trăiască și cum să-și aranjeze relațiile internaționale”.

De asemenea, mentioneaza ca, Rusia nu mai este doar un competitor strategic. Este o amenințare directă la adresa securității noastre, afirma Generalul (r) Petr Pavel. Președintele Putin, a mers atât de departe declarând o posibilă utilizare a armelor nucleare împotriva Regatului Unit, Franței și altor țări, amenințând țările suverane, inclusiv puterile nucleare.El a susținut că „vedem o nouă dimensiune, nu aș numi-o linie fracțională, ci o potențială divizare în interiorul Europei în care țările cu care se învecinează cu Rusia precum Bulgaria, România, țările baltice, Slovacia, Polonia, Cehia sunt aproape de aceeași părere cu privire la modul de a face față crizei. Asta înseamnă să fii foarte dur în cadrul sancțiunilor împotriva Rusiei, să fii extrem de util Ucrainei în ceea ce privește asistența umanitară, inclusiv asistența militară. Rușii au dezvoltat principiul “escaladare la deescaladare”. Noi stim asta! Sunt foarte pricepuți în a-l folosi. Cred că nu am făcut o treabă bună în confruntarea cu mijloacele de descurajare rusești prin folosirea armelor nucleare, deoarece, atunci când președintele Putin și ministrul Lavrov încep să vorbească despre creșterea nivelului de pregătire al forțelor nucleare strategice rusești și așa mai departe și despre potențialele lovituri strategice în orașele occidentale, …. reacția noastră a fost puțin speriată.Cred că ar trebui să reamintim Rusiei că și noi avem arme nucleare și suntem, de asemenea, hotărâți să le folosim dacă este necesar și că orașele rusești sunt și ele pe lista noastră de ținte. Dar suntem suficient de rezonabili să nu o facem și să nu amenințăm nicio țară prin folosirea armelor noastre nucleare, ci doar reamintim Rusiei că nu este singura țară cu arme nucleare și cu liste de ținte.” 

Interviul integral la urmatorul link:https://sldinfo.com/2022/07/europe-the-war-in-ukraine-and-shaping-a-way-ahead-the-perspective-of-general-retired-petr-pavel/

Analiza realizata de catre:

Dr. NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, securitate energetica, securitate financiara, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc. 

D-L VICTOR AILENI, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară. În portofoliul său se regăsește consultant acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here