A.C.U.M – Actiune pentru o Capitala Unita si Moderna

0
902
Actiune pentru o Capitala Unita si Moderna

In data de 8 septembrie 2021, începând cu orele 11.00-13.00, la Hotel Intercontinental, Sala Opera, etaj 2, se va desfasura seminarul strategic cu tema “A.C.U.M – Actiune pentru o Capitala Unita si Moderna”, ocazie cu care se vor dezbate o serie de subiecte privind securitatea si rezilienta energetica/medicala/financiara a Mun. Bucuresti, in contextul “Bucuresti- Capitala Seismica Europeana” 

În cadrul evenimentului va fi prezentă și platforma “CaravanaUrbana.ro”, ocazie cu care se  vor disemina o serie de interviuri strategice din cadrul programului. Seminarul va fi moderat de Dr. Madalina Neacsu, Doctor în Informații și Securitate Națională, și co-fondatoare a viziunii NATO URBAN, având o vastă experiență în domeniul mass-media și în dezvoltarea de programe și strategii de securitate națională și internațională. 

De asemenea, mentionam că, la eveniment vor participa si reprezentanti cheie din partea:  Primariei Municipiului Bucuresti – Compania Municipala Termoenergetica Bucuresti, MAPN – Centrul Militar de Psihologie si Sanatate Comportamentala, Eximbank, Ministerul Sanatatii,  Academia de Stiinte Medicale, Colegiul Medicilor Bucuresti, Asociatia de Terapie Transvasculară și Transplant Kardiomed,  E-Infra Holding, GSP Holding, Ramada Sibiu si alti reprezentanti in parteneriat civil-militar-cetatean.

CONTEXT

După campania ”#WeAreNATO” care a marcat împlinirea a 15 ani de la aderarea României la NATO și 70 de ani de la înființarea Organizației Nord-Atlantice, emergenta conceptului strategic ”NATO URBAN” devine util si relevant in noua paradigma de securitate internationaal, unde Romania a devenit principal furnizor de securitate regional pentru flancul de Sud-Est al Aliantei in contextul operationalizarii  primului si singurului Comandament NATO de trei stele, de la Sibiu, pentru flancul de sud-est al Europei.

Având în vedere că România este furnizor de securitate în regiune, este important să se gândească mecanismele de interconectivitate, inclusiv cele la dimensiune energetica, medicală, financiara, componenta de securitate seismica devenind obiectiv strategic major, mai ales intr-o “Capitala seismica europeana”, titlu acordat international Municipiului Bucuresti. Acest lucru înseamnă reinterpretarea anumitor indicatori strategici, crearea de infrastructuri critice energetice, medicale si financiare integrate, in parteneriat civil-militar-cetatean la nivelul oraselor din “vecinatile militare”, acele orase din proximitatea  bazelor militare afiliate parteneriatului strategic cu SUA/NATO de pe teritoriul Romaniei. 

De asemenea, in noua paradigma de securitate o atenție specială ar trebui sa o adresam abordărilor interdisciplinare, deoarece în viziunea strategica doar o abordare multidimensionala si intersectoriala ar putea conduce la progresul societății, progresul comunității, progresul medicinii, în general. In acest sens, un loc aparte ar trebui sa-l aiba parteneriatele cu sfera NATO MEDICAL, tocmai pentru că este o componentă care devine tot mai actuală in noul context de securitate internationala, unde parteneriatul civil-militar-cetatean a devenit punct de referinta in gestionarea PANDEMIEI

Practic, s-ar putea inova si integra conceptul de NATO URBAN MEDICAL prin abordari interdisciplinare între medicina de urgență, medicina dezastrelor, medicina militară și medicina nucleară, mai ales in contextul expirarii in 2 august 2019 a Tratatului INF ”Tratatului privind forțele nucleare intermediare” (INF), dar, și in perspectiva expirării ”Tratatului pentru Reducerea Armelor Nucleare Strategice” (New START).

De altfel, este nevoie de formarea de specialiști in securitate medicală urbană, iar acest concept de NATO urban medical ar trebui să plece din mediul universitar academic prin inițierea de cursuri la nivel de licență și masterat, dar și doctorat. Obținerea unui standard ocupațional în managementul de securitate medicală urbană devine necesar in noua viziune NATO URBAN MEDICAL. 

TENDINTE

Mediul urban se caracterizeaza din ce in ce mai mult printr-un grad ridicat de complexitate si densitate, acesta fiind exprimat prin subsisteme multidimensionale, aferente fiecarei infrastructuri critice urbane: infrastructuri medicale, de transport, comunicații, educație, siguranță publică și utilitati publice, toate formând o matrice complexă de fluxuri, legături și noduri într-un subsistem urban funcțional. Fiecare dintre acestea permit transferul atat de fluxuri critice medicale, apă, combustibil, electricitate, resurse umane si financiare, dar și transferul de bunuri si servicii pentru a menține funcționarea si bunastarea mediului urban. Nodurile îndepărtate, definite ca “vecinatati urbane”, pot avea o influență semnificativă pentru un oras aflat in criza sau situatie de urgenta si, de asemenea, nodurile de infrastructură din vecinatatea imediata urbana pot ajuta sau afecta securitatea si rezilienta unei comunitati urbane. 

Prin urmare, in viitor sistemele funcționale de guvernare, inclusiv cele medicale,  vor avea cel mai probabil propriile structuri de informatii, mai ales ca subsistemul informațional a cunoscut cea mai semnificativă schimbare de la începutul secolului 21, odată cu explozia tehnologiei, în special a tehnologiei de comunicatii care a crescut conectivitatea în interiorul oraselor și/sau între orașe, mai ales in perspectiva “Erei 5G”.  Acest lucru va permite schimbul rapid de concepte, date și tehnici bazate pe tehnologii inteligente între comunitatile urbane, inclusiv la nivelul infrastructurilor critice medicale.

PROVOCARI 

In viitor, riscurile si amenintarile la adresa securitatii si rezilientei urbane, vor include atât actori statali, cât și non-statali, inclusiv grupuri motivate din punct de vedere politic, economic, social și terorist sa afecteze siguranta si securitatea cetateanului. În timp ce multe dintre aceste amenințări există deja, evoluțiile sistemelor tehnologice și, implicit, schimbarile climatice vor complica și mai mult gestionarea stabilitatii la nivel urban. 

Cel mai probabil, progresele tehnologice vor permite o proliferare de capacități, cum ar fi drone, sisteme de arme fabricate 3D, IED sofisticate, arme de foc indirecte, atacuri nucleare, ceea ce determina reconsiderarea sistemelor medicale urbane si focalizarea pe siguranta cetateanului vs. securitatea medicala a pacientului.  Orașul însuși, împreună cu infrastructurile sale critice, vor deveni o țintă potențială a acțiunilor inamice, necesitând asigurarea de securitate si reziliență, inclusiv la nivel de servicii si produse medicale, acest lucru putandu-se realiza doar prin transfer de cunoastere interdisciplinar si abordare intersectoriala in retea. 

Astfel, in noua paradigma de securitate urbana emerge o noua dimensiune medicala integrata, inovativa si inteligenta –NATO URBAN MEDICAL – potrivit careia elemente de medicina militara, medicina de urgenta, medicina dezastrelor si medicina nucleara  urmeaza a se vor interconecta la viitoare strategii si politici medicale pentru asigurarea sigurantei si securitatii cetateanului/pacientului pe principiul intrajutorarii intre “vecinatati urbane medicale”.

RECOMANDARI 

Evolutia mediului actual de securitate si rezilienta urbana, dar,  si emergenta noului concept – NATO URBAN MEDICAL  – determina operationalizarea unui Spital NATO Metropolitan Bucuresti (SMB) intr-o “Capitala Seismica Europeana”, care sa fuctioneze in parteneriat civil-militar-cetatean pentru gestionarea eficienta a catastrofelor si dezastrelor naturale in noua paradigma de securitate si rezilienta urbana. 

      CONCLUZII

Conflictele si atacurile vor creste la nivel urban in perspectiva implementarii tehnologiei 5C, ceea ce se va traduce prin potentiale victime si nevoia cresterii resurselor pentru asigurarea securitatii si ordinii publice, inclusiv asigurarea sigurantei cetateanului. Ca atare, este esențial sa ne gandim la noi strategii de prevenire si contracarare in retea pentru a putea opera în cel mai instabil mediu fizic și uman – mediul urban. Potrivit acestui scenariu,  NATO URBAN MEDICAL trebuie sa devina o organizație agilă, capabilă să integreze în sistemul urban solutii medicale alternative si integrate la nivel interdisciplinar si intersectorial, susținută de o înțelegere profundă a întregului mediu de securitate si rezilienta urbana.

Prin urmare, este nevoie de operationalizarea unui Spital NATO Metropolitan Bucuresti (SMB) intr-o “Capitala Seismica Europeana”, care sa fuctioneze in parteneriat civil-militar-cetatean pentru gestionarea eficienta a catastrofelor si dezastrelor naturale in noua paradigma de securitate si rezilienta urbana.

NOTA: Viziunea apartine celor doi experti in politici si strategii NATO:

D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu. 

NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR, agrointelligence etc.


  1.  Atragem atentia ca prezenta viziune/propunere este protejata in baza drepturilor de autor. Orice intentie de copiere, reproducere în orice fel etc va atrage raspunderea jurica conform legislatiei in vigoare.