SCENARIU STRATEGIC: GUVERNANTA MILITARA LOCALA, IN PARTENERIAT CIVIL-MILITAR-CETATEAN, IN CONTEXTUL CONFLICTULUI CONSTITUTIONAL PRIVIND ALEGERILE LOCALE

1
376
guvernanta_militara

Asa cum caravanaurbana.ro v-a obisnuit, periodic emitem scenarii de evolutie care au ca obiectiv principal generarea de informatie strategica utila si relevanta pentru luare deciziei de catre liderii de la nivel guvernamental, dar si pentru reprezentantii mediului de afaceri de la nivel national si international.

Prezenta analiza strategica isi propune sa raspunda la intrebarea “Cum va modifica strategia de guvernare locala declararea neconstitutionala a OUG nr. 44 din 6 aprilie 2020, in contextul expirarii mandatelor autoritatilor administratiei publice locale incepand cu data de 21 iunie 2020,mai ales, in lipsa unui cadru legislativ constitutional, care sa prelungeasca actualele mandate ale primarilor locali?

CONTEXT: 

In acest moment, exista o incertitudine in ceea ce priveste mandatele actualilor primari locali, in contextul in care, miercuri – 3 iunie 2020 – Curtea Constituțională a declarat neconstituționala Ordonanța de Urgență a Guvernului referitoare la prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale. De asemenea, CCR a respins și proiectul de lege adoptat de Parlament, privind mandatul administrației publice locale și stabilirea datei alegerilor prin invocarea unui paralelism legislativ.Va reamintim ca, pe 13 mai, Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat OUG privind prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016 – 2020, cu o serie de amendamente.

Prin urmare, in cele ce urmeaza, vom genera o analiza strategica in baza unor scenarii de evolutie, in scopul identificarii drumului critic pentru gestionarea securitatii si rezilientei urbane in contextul conflictului constitutional actual, privind reglementarea prelungirii mandatelor actualilor primari locali, analiza care ne-ar putea ajuta sa gestionam eficient evenimentele surpriza (punctele de inflexiune) prin monitorizarea permanenta a indicatorilor de avertizare timpurie.

SCENARIUL 1 – “Parlamentul va revizui cadrul legislativ in acord cu principiile constitutionale”

In urma declararii neconstitutionale, de catre CCR, a Ordonanței de Urgență a Guvernului, referitoare la prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale si, totodata, respingerea proiectului de lege adoptat de Parlament pe considerente de “paralelism legislativ”, cel mai probabil, la nivel parlamentar se va propune si vota, in sistem de urgenta, un nou cadru legislativ, care sa fie in acord cu principiile constitutionale in vigoare. In acest scenariu, exista probabilitatea generarii unei lipse de consens, nu doar la nivel parlamentar, dar si intre propunerile emise de Guvern-Parlament, ceea ce ar declansa intarzierea unei decizii finale si, totodata, probabilitatea ca noul cadru legislativ sa fie respins din nou de CCR, pe considerente neconstitutionale.

SCENARIUL 2 – “Guvernanta militara locala in parteneriat civil-militar-cetatean”

Avand in vedere ca, pe 15 iunie 2020, Romania iese din starea de alerta, instituita in baza Hotararii nr. 24 din 14.05.2020, la care se adauga incertitudinea cu privire la prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale la expirarea termenului legal –din 21 iunie 2020 – exista probabilitatea de a se recurge la revenirea starii de urgenta pentru cel putin 30 zile, insa de aceasta data in contextul unui “conflict constitutional”.  Mentionam ca, starea de urgență reprezintă ansamblul de măsuri cu caracter politic, economic, social și de ordine publică, instituit în întreaga țară sau în anumite zone, ori în unele unități administrativ-teritoriale, potrivit art.93 din Constitutia Romaniei, dar si de OUG nr.1/1999, în următoarele situații:

a) existența unor amenințări la adresa siguranței naționale sau democrației constituționale, ceea ce face necesare apărarea instituțiilor statului de drept și menținerea sau restabilirea stării de legalitate;

b) iminența producerii ori producerea unor dezastre, ceea ce face necesare prevenirea, limitarea și înlăturarea efectelor acestora.

Daca in situatia gestionarii pandemiei COVID-19, s-a instituit stare de urgenta in baza art.93 din Constitutia Romaniei completat de OUG nr.1/1999 lit.b, in prezent, cel mai probabil, se va invoca art.a dinOUG nr.1/1999, avand in vedere ca, incapacitatea de  organizarea a alegerilor locale intr-un termen relativ scurt, ar reprezenta o amenintare la adresa siguranței naționale sau democrației constituționale, ceea ce face necesara apărarea instituțiilor statului de drept și menținerea sau restabilirea stării de legalitate, adica pana la definirea unui cadru legislativ constitutional.

In scenariul, potrivit caruia s-ar reveni la instituirea starii de urgenta pentru aparare institutiilor de drept si restabilirea starii de legalitate in perspectiva alegerilor locale, cel mai probabil, s-ar recurge la guvernare militara locala in participatiune cu actualii primari alesi prin numirea temporara a unor viitori manageri militari, in baza unor ordonante militare, dupa modelul managementului militar implementat la nivel medical din perioada pandemiei COVID-19, insa de aceasta data ordonantele militare renuntand la limitarea drepturilor si libertatilor umane, avand in vedere ca, amenintarea nu mai este raportata la individ, ci la adresa institutiilor statului de drept (primariile si consiliile locale) pana la restabilirea starii de legalitate conform Constitutiei Romaniei.

Cel mai probabil, numirea temporara a unor manageri militari la nivel de administratie publica locala, ar crea oportunitatea pentru o “guvernare interactiva” in parteneriat civil-militar-cetatean vs stat-societate-cetatean, unde parteneriatul public-privat ar atrage inclusiv dimensiunea mediului de afaceri in gestionarea securitatii si rezilientei urbane. Se recomanda ca, actualii primari sa ramana in pozitiile actuale, ca reprezentanti politici ai partidelor reprezentative, ei urmand sa  guverneze temporar alaturi de viitorii manageri militari, printr-un dialog civic-militar, care sa se initieze in participatiune si in spirit de solidaritate, la care s-ar putea alatura inclusiv viitoare Consilii Civice Locale integrate intr-o Platforma Civica Nationala,  din care vor face parte membrii din cercuri academic sau alti reprezentanti ai societăţii civile, obiectivul principal fiind exprimarea orientarii ferme a cetatenilor in apararea securitatii si rezilientei urbane in contextul unei amenințări directe la adresa instituțiilor statului de drept și menținerea sau restabilirea stării de legalitate in lipsa unui cadru legislativ constitutional pentru prelungirea alegerilor locale.

IN LOC DE CONCLUZII

A sosit timpul pentru “decizii in participatiune”, unde vocea cetateanului devine importanta, iar reprezentantii administratiei publice locale si ai mediului de afaceri sa invete sa se implice in politicile publice locale alaturi de reprezentantii militari, mai ales in contextul crizelor urbane, cand este nevoie mai mult ca oricand de solidaritate si “guvernare interactiva”, astfel dandu-se startul la responsabilitate colectiva si apararea statului de drept, mai ales in contextul conflictului constitutional actual.

ANALIZA realizata de catre:

D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.

Dr. NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here