In contextul in care Romania a intrat in stare de urgenta si in lipsa unor viziuni integrate de politici publice, privind rezilienta comunitatilor urbane post situatie de urgenta / criza urbana, caravanaurbana.ro, asa cum v-a obisnuit prin cei doi experti in politici si strategii NATO(Dl. Victor Aileni si Dr. Mădălina Neacșu) va continua sa emita periodic predictii si propuneri de agende strategice, care sa devina utile si relevante pentru factorii decizionali de la nivel guvernamental/nonguvernametal/cetateni, deoarece securitatea si rezilienta urbana poate fi asigurata doar in parteneriat public-privat-cetatean.
Mentionam ca, platforma caravanaurbana.ro se alatura campaniei de contracarare a Razboiului Hibrid, avand in vedere ca analizele noastre sunt intotdeauna orientate catre gasirea celor mai potrivite strategii, politici si reforme post-criza urbana/post situatie de urgenta, ele devenind instrumente strategice pentru revenirea la starea initiala de securitate urbana, mai ales, in contextul COVID-19, dar, si in gestionarea altor riscuri si amenintari la adresa securitatii urbane / nationale.
In urma cu aproximativ 6 luni de zile, caravanaurbana.ro publica un interviu cu titlul „România are nevoie de un proiect de țară care să integreze componenta militară ca pilon al dezvoltării durabile la nivel național”. Acum mai mult ca oricand, in contextul pandemiei COVID-19, se cere emergenta pilonului militar ca pilon al dezvoltarii durabile si o colaborare inter-institutionala militar/civil, pentru gestionarea eficienta a situatiei de “haos” generata de propagarea virusului, ceea ce s-a si materializat prin decizia MAPN-ului de a acorda suport militar sectorului civil de ordine si siguranta publica, in vederea prevenirii si limitarii efectelor COVID-19. Un prim pas, in acest sens, a fost decizia Ministerului Apărării Naţionale de a operationaliza spitalul ROL II care va funcţiona ca unitate pentru tratarea cazurilor uşoare şi medii de infectare cu coronavirus, spitalul urmand sa fie acreditat şi autorizat sa functioneze în incinta Institutului Naţional de Gerontologie şi Geriatrie „Ana Aslan” Otopeni. Formaţiunea medicală de nivel ROL 2 al MApN a mai funcţionat ca secţie externă de boli infecţioase la combaterea virusului Ebola şi a fost parte componentă a exerciţiilor NATO „Saber Guardian 19” şi „Vigorous Warrior 19” – cel mai mare exerciţiu cu focus medical organizat până în prezent de Alianţa Nord-Atlantică, care s-au desfăşurat anul trecut în România.
In aceeasi directie, a actionat si Pentagonul, care a început pregătirea navelor-spital ale Marinei SUA, USNS Mercy și USNS Comfor, ca parte a eforturilor Departamentului Apărării al SUA de a limita răspândirea internă a COVID-19, a precizat marţi USNI News. De asemenea, preşedintele american Donald Trump a declarat miercuri că va invoca Legea de producţie pentru apărare, care permite administraţiei SUA să accelereze producţia de echipamente necesare în combaterea pandemiei de coronavirus, potrivit Reuters.
Guvernul israelian si-a extins restricțiile asupra populației israeliene, deoarece numărul infectărilor cu coronavirus a crescut la 337 (cifra aferenta datei 18 Martie 2020. Masurile de securitate israeliene au inclus si tehnologia digitală si s-a autorizat printr-o măsură de urgenţă serviciul de securitate internă Shin Beth să colecteze date despre cetăţeni pentru a lupta împotriva răspândirii coronavirusului.( Shin Beth este o tehnologie care era folosita de agenţiile de spionaj, acum urmand sa fie pentru supravegherea persoanele infectate cu noul coronavirus).
Am abordat aceasta analiza globala, privind masurile de securitate adoptate de SUA-ROMANIA-ISRAEL in contextul COVID-19, pentru a intrevede impreuna noua paradigma de securitate globala, si rolul pe care ar putea sa-l joace Romania in urmatoarea decada, daca luam in considerare analiza pe scenarii. Nu intamplator, am pozitionat Romania la mijloc in “algoritmul de analiza”, urmand sa enumar cateva motivatii “cheie” care ar putea oferi raspunsul la intrebarea din titlul prezentului articol, ce face obiectul unui scenariu alternativ ca parte din analiza strategica initiata de caravanaurbana.ro : “Are Romania sanse sa devina model de strategii militare integrate la nivel urban pe flancul de S-E NATO, in contextul pandemiei COVID-19?!”:
• Componenta militara castiga consistenta in contextul COVID-19, avand in vedere ca Romania a devenit principal furnizor de securitate la nivel regional prin infiintarea la Sibiu a primului si singurului Comandament NATO de 3 stele din Est-ul Europei, ceea ce muta dimensiunea militara a Romaniei la nivel strategic în vederea consolidării posturii de apărare şi descurajare pe Flancul Estic al NATO, inclusiv în Marea Neagră, care este de importanţă strategică pentru securitatea transatlantică.
• Operationalizarea Scutului Antiracheta de la Deveselu, care are capacitatea de a asigura apararea impotriva rachetelor cu raza scurta si intermediara, prin Sistemul de aparare anti-racheta Terminal High Altitude Air Defence (THAAD) pe o raza de aproximativ 2000 km/securitate si rezilienta urbana pentru aproximativ 30 capitale ale lumii. Pe scurt,: Romania prin Scutul Antiracheta de la Deveselu devine principala forta de descurajare post-tratat INF si in perspectiva expirarii Tratatului New Start din februarie 2021 , alaturi de celelalte baze militare românești, care sunt puse la dispoziția aliatului American: Baza militara de la Kogalniceanu, Cincu, Campia Turzii si Kogalniceanu.
• Declarația comună a președinților României și SUA, semnată la Washington. „Acționăm împreună, ca prieteni și aliați”, prin care s-a întăririt parteneriatul strategic dintre cele două țări, atât din punct de vedere militar, în NATO, cât și economic, Romania urmand sa joace un rol militar major pe flancul de Est al Europei.
• Romania a preluat pe 16 ianuarie 2020 comanda gruparii navale permanente a NATO de lupta contra minelor SNMCMG-2. Misiunile SNMCMG-2 vor asigura capacitatea de reacţie imediată la nivelul NATO, precum şi creşterea interoperabilităţii dintre forţele navale aliate şi promovarea imaginii Alianţei Nord Atlantice.
Ceea ce dorim sa nuantam este faptul ca, Romania are nevoie mai mult ca oricand de o regandire a strategiilor si politicilor de securitate, iar acest lucru poate incepe cu viziunea unui nou proiect de tara, care sa se initieze in participatiune si in spirit de solidaritate, prin transfer de cunoastere si expertiza in parteneriat public-privat-cetatean, unde acum, mai mult ca oricand, in contextul COVID-19, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentari, lideri din Guvern, cercuri academice, reprezentanti ai societăţii civile isi pot exprima orientarea fermă a României in dezvoltarea, promovarea si operationalizarea unui mecanism de securitate integrat public-privat-cetatean.
Venim cu propunerea ca, viitorul proiect de tara sa fie expresia concreta a unei viziuni integrate cu focalizare pe securitatea si rezilienta cetateanului, iar acest obiectiv poate fi atins prin definirea unui nou set de concepte, doctrine specifice și, totodată, diseminarea unei noi culturi de securitate si rezilienta urbana, toate devenind noi instrumente și măsuri socio-militare de contracarare a riscurilor și amenințărilor la adresa securității urbane, implicit a cetateanului in contextul COVID-19.
Intervențiile militare, în zonele urbane intens concentrate, vor necesita participarea și cooperarea unei game largi de actori de securitate, inclusiv autorități civile, poliție, societate civila, mediul academic, medical, economic și personal militar. In consecință, forțele miitare urmand să fie echipate pentru a rezolva provocările emergente în mediul urban in situatii de urgenta/crize urbane, prin comunicări strategice și masuri de securitate integrate public-privat-cetatean, adica mobilizarea si operationalizarea de Brigazi NATO URBAN, Romania urmand sa devina model de strategii militare integrate la nivel urban pe flancul de S-E NATO, in contextul pandemiei COVID-19.
NOTA
Analiza sub forma de scenariu, realizata de catre:
D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
Dr. NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.