In urma cu cateva zile, expertii NATO – Victor Aileni si Dr. Madalina Neacsu – afirmau, in exclusivitate, intr-un interviu, in contextul declansarii pandemiei Coronavirus, ca: “Riscurile de sănătate şi socio-economice asociate cu o pandemie de gripă, de nivelul coronavirusului din China, sunt semnificative, ceea ce necesită planuri de actiune pentru gestionarea crizelor urbane pe toate palierele de autoritate si la nivelul fiecarei intrastructuri critice urbane: utilitati, energetic, comunicatii, alimentatie, sanatate, financiar, transporturi etc […] Indiscutabil, pandemiile sunt problema de securitate nationala. Recomandam autorităţilor administraţiilor publice locale să elaboreze planuri teritoriale potrivit viziunii NATO URBAN MEDICAL pentru prevenirea si combaterea inclusiv a efectelor pandemiilor, care pot deveni oricand o amenintare la adresa securitatii nationale. Pregătirea pentru o pandemie globală este la fel de importantă ca și descurajarea nucleară și evitarea unei catastrofe climatice.”.
Mentionam ca, potrivit presei nationale, autorităţile sunt în alertă maximă în România! O femeie cu suspiciunea de coronavirus a fost transferată de urgență de la Suceava la Institutul Național de Boli Infecțioase “Prof. Dr. Matei Balș”. Este vorba de o profesoară care s-a reîntors din China şi care prezintă simptomele bolii. Alte 13 persoane care au fost în ţara asiatică se află în carantină la domiciliu, în Galaţi. Şi trei persoane de naţionalitate chineză sunt ţinute sub observaţie de DSP Olt. In plus, părinţii elevilor unei clase primare din judeţul Mureş au transmis către Inspectoratul Şcolar o sesizare prin care anunţă faptul că mama unui elev “urmează să se întoarcă din China, regiunea Macao, acolo unde au fost depistate mai multe cazuri de îmbolnăviri cu noul coronavirus”.
In acest context, cei doi experti in politici si strategii de securitate NATO, au conceptualizat si definit dupa modelul strategiilor de securitate americane si potrivit viziunilor strategice NATO, cadrul metodologic al celulelor de criza care urmeaza sa devina operationale atat la nivelul administratiilor publice locale, respectiv la nivelul managementului de afaceri, fiecare dintre ele avand o structura proprie, dar complementare prin capacitatea lor de raspuns in caz de urgenta, avand in vedere ca obiectivul lor comun este asigurarea securitatii si rezilientei comunitatilor afectate de pandemie.
Cu privire la nevoia infiintarii si operationalizarii unor celule de criza in cadrul managementului de afaceri, ca parte a unei strategii de interoperabilitate public/privat, se contureaza o abordare intersectoriala si multidimensionala:
“În orice situatie post-dezastru sau catastrofa severa, fie ca vorbim de pandemie, atac terorist, atac nuclear, catastrofa seismica, inundatii etc, rezulta un decalaj între resurse si nevoi. In cazul unei pandemii severe (ex. Coronavirus), acest decalaj ar putea fi mult mai grav in contextul perturbarilor globale în lanț (crize economice, sociale, politice etc ) și datorita faptului că mediile guvernamentale/nonguvernamentale ar putea ajunge in criza si in incapacitate de contracarare la nivel multisectorial/multdimensional.
În acest caz, mediul de afaceri joaca un rol esential, nu doar în protejarea sănătății și securității propriilor angajați, dar si in ceea ce priveste diminuarea impactului negativ asupra mediului economic și a securitatii sociale propriu-zise. Prin urmare, consideram ca, in contextul unei pandemii de nivelul CORONAVIRUS, devine util si relevant informarea si formarea comunitatilor de afaceri in gestionarea situatiilor de urgenta declansate de un asemenea virus gripal si, totodata, in vederea dezvoltarii unor mecanisme de raspuns la crizelele adiacente, ca parte a unei strategii integrate in parteneriat public/privat. Prin urmare, nivelele la care ar trebui sa actioneze comunitatile de afaceri pentru gestionarea eficienta a unei crize pandemice sunt urmatoarele: crearea unui leadership de criza, definirea unor proceduri si politici interne de securitate in caz de pandemie, dezvoltarea si atragerea de resurse logistice suplimentare, implementarea unor strategii de comunicare alternative la nivel organizational si, nu in ultimul rand, interconectarea la resurse externe”, a declarat Dr.Madalina Neacsu – Expert NATO URBAN
In aceeasi nota, expertii NATO recomanda infiintarea unor celule de criza si la nivelul administratiilor publice locale, insa cu mentiunea ca fata de planificarile si strategiile deja existente, Primarul și celalalt personal aferent aparatului administrativ local ( ex. Prefecti, Presedintii de Consilii Judetene etc) urmeaza sa fuzioneze intersectorial cu liderii din mediul privat pentru gestionarea eficienta a catastrofei propriu-zise la nivel local, la care pentru prima data s-ar putea alatura, din punct de vedere operational, si efectivele militare NATO si resursele militare afiliate parteneriatului strategic cu SUA:
“Este foarte important ca liderii municipali (primarii, prefectii, presedintii de consilii judetene, reprezentati IPJ ) să analizeze planurile de răspuns la nivel local, judeteean, national in cazul decretarii unei situatii de pandemie severa, avand in vedere ca in calitate de reprezentant al comunitatii la nivel local/judetean orice lider este responsabil de securitatea si rezilienta populatiei si mentinerea ei in siguranta pe tot parcursul celor 6-12 saptamani din fiecare val pandemic sever, cu mentiunea ca ar putea exista 3 valuri, ceea ce implica decizii obiective si ciclice si, mai ales, focalizare pe diminuarea deceselor.
De asmenea, reamintim cititorilor ca nu este vorba de “dacă”, ci mai degrabă “când” NATO va fi implicat înoperațiuni militare urbanedin spectrul conflictelor: de la misiunile umanitare la cele de stabilitate și de război urban sau pandemii”, a declarat Victor Aileni-Expert NATO
Plecand de la acestea declaratii si in contextul situatiei de urgenta din China revenim asupra dimensiunii medicale militare, mai ales ca se configureaza, potrivit expertilor, infiintarea de consortii NATO URBAN MEDICAL care vor avea ca obiectiv inclusiv planuri de actiune pentru gestionarea pandemiilor de la nivelul comunitatilor urbane, ca parte integrata a viitoarelor strategii NATO.
Mai multe detalii despre strategia medicala integrata NATO URBAN MEDICAL regasiti la adresa de web: caravanaurbana.ro, sectiunea #YouAreNATO.
N.B.
Victor Aileni, Expert NATO, ex-senator al României în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/România. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militară de la Kogălniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
Steluța Mădălina Neacșu, Expert NATO URBAN, Doctor în Informații și Securitate Națională și oferă expertiză în securitate și reziliența urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiză de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ etc.