Urbanizarea este inevitabilă – NATO trebuie să se adapteze mediului în schimbare
NATO operează într-un mediu de securitate internațional în schimbare rapidă.
În timp ce în trecut populațiile umane s-au stabilit in zone agricole bogate, tendințele actuale sugerează că până în 2050, 66% din populația lumii va trăi într-un mediu urban. Megaorasele, în special cu peste 10 milioane de oameni, vor crește de la 20 astăzi la 37 în 2025. Se prevede că 40% din populațiile urbane vor trăi în mahalale până în 2030. Inegalitatea este o provocare urbană majoră. Cererea de hrană și apă, deficitul de resurse și consecințele rezultate asupra populațiilor pot produce tensiuni exasperate între diferitele grupuri socio-economice și, poate, religioase. De asemenea, orașele devin din ce în ce mai multe ținte principale de atac ale diferitelor grupări armate.
Nu este vorba de „dacă”, ci mai degrabă de „când” NATO va fi implicat în operațiuni urbane pe întregul spectru al conflictului, de la misiuni umanitare până la misiuni de stabilizare și, acolo unde este absolut necesar, operațiuni de luptă. Orașele sunt mediul cel mai probabil pentru un adversar serios să conteste NATO. În consecință, NATO trebuie să planifice eventualitatea unei urbanizări sporite și consecințele sale potențiale.
Intervențiile viitoare în zonele urbane intens concentrate vor necesita participarea și cooperarea unei game largi de actori de securitate, inclusiv autorități civile, poliție, societate civila, mediul academic, medical, economic și personal militar. Și, în consecință, forțele NATO ar trebui să fie echipate pentru a rezolva provocările emergente în mediul urban prin mai multă educație și instruire, exercitii de interoperabilitate in situatii de crize, comunicări strategice și poliție de stabilitate.
Pentru a avea succes, sunt necesare modalități de operare cu totul noi, cum ar fi influențarea unei populații de dimensiuni semnificative, cu o masă mică de trupe, adică transformarea orașului in multiplicator de forță.
Implicarea NATO în urbanizare cere studii, cercetări, dezvoltare și analiză de război in contextual cresterii rezilientei urbane. Succesul dezvoltarii capacitatii de Securitate si rezilienta în mediile urban cere dezvoltarea unor noi dimensiuni de doctrina, organizarea si instruirea personalului de conducere și interoperabilitatea comunitara pentru a se adapta la mediile construite. Conceptul NATO URBAN își propune să influențeze dezvoltarea capacității NATO de a consolida mediul urban in fata atacurilor hibride, in contextual siuatiilor de urgenta si al schimbarulor majore in procesul evolutiilor comunitatilor urbane.
Conceptul vecinătătii ”NATO URBAN” si Comandamentul NATO de la Sibiu
Apartenența la NATO, alături de Parteneriatul Strategic cu SUA, dar și apartenența la UE reprezintă fundamentele politicii externe ale României, reflectate în cadrul Strategiei Naționale de Apărare. Alianța Nord-Atlantică este garantul principal al securității României, relația transatlantică reprezentând liantul strategic care conferă coerență și consistență acțiunilor NATO. În acest sens, România are în vedere consolidarea profilului țării noastre în NATO, atât prin contribuții conceptuale, cât și operaționale. În acest sens cetățenii României au fost și sunt implicați în activități participative care sunt racordate la măsurile de consolidare a prezenței aliate avansate pe flancul estic. Ca atare după campania ” HYPERLINK “https://www.facebook.com/hashtag/wearenato?source=feed_text&epa=HASHTAG” #WeAreNATO” care a marcat împlinirea a 15 ani de la aderarea României la NATO și 70 de ani de la înființarea Organizației Nord-Atlantice, a fost lansat la Sibiu un concept strategic social, economic și politic numit ”NATO URBAN”, in contextual operationalizarii COMANDAMENTULUI NATO de trei stele pentru flancul de SUD-EST al NATO..
Formule de management sustenabile standardelor NATO
În contextul menționat, recent Sibiul a fost gazda a două work-shopuri care au vizatsecuritatea si rezilienta urbana ”SIBIU ORAS NATO URBAN”. Cele două evenimente, găzduite de Primăria Sibiu, respectiv de Universitatea Lucian Blagaau avut ca invitati pe: prof. Victor Aileni, fost Senator al Romaniei si expert NATO și Mădălina Neacșu, doctor în Informații și Securitate Națională. Workshop-urile au avut la bază două considerente sinergice: securitatea si rezilienta comunitatii urbane in contextual noilor amenintari. Referenții au atras atenția asupra riscurilor care decurg din expirarea ”Tratatului privind forțele nucleare intermediare” (INF), dar și din perspectiva expirării ”Tratatului pentru Reducerea Armelor Nucleare Strategice” (New START). ”Prin expirarea pactelor / acordurilor invocate se pot genera perturbații necontrolabile în mediile economice, sociale și politice ș.a.m.d. la nivel global”. Ca atare cei doi experți au subliniat rolul României de a fi ”furnizor de securitate regional pe flancul de Est al Europei”, dar și rolul Sibiului din perspectiva operaționalizării Comandament NATO de trei stele pentru flancul de Sud-Est al NATO.
Analiza diagnostică și paradigma de securitate “NATO URBAN”
Din perspectiva noilor amenintari la securitatea si rezilienta urbana, Victor Aileni și Mădălina Neacșu au adus în discuție managementul de securitate și reziliență in contextual “SIBIU ORAS NATO URBAN”. Paradigma enunțată de cei doi reflectă noua dimensiune a cea ce numim securitate urbană, context în care mediul universitar-academic împreună cu administrația publică locală, mediul de afaceri, medical si societatea civila urmeaza a se interconecta la Comandamentul NATO de la Sibiu.
Reconfigurarea comunităților urbane
Sibiul în perspectiva imediate va avea un statut aparte în relație cu comunitățile urbane poziționate geografic în vecinătăți militare NATO. Aceste comunități/vecinătăți, la rândul lor -dincolo de cadrul de stabilitate, securitate și reziliență urbană- au șansa unor noi oportunități de afaceri, dar și oportunitatea de a beneficia de locuri de muncă în proximitatea urbană a bazele militare. Sibiul a fost gazda unor evenimente majore-Siboi Capitală Culturală a Uniunii Europene-2007 si Summitul Uniunii Europene-Mai 2019.
Primele reacții oficiale
La finele evenimentului am consemnat și intervenții oficiale. Vicepreședintele Consiliului Județean Sibiu. Constantin Luca aprecia următoarele: ”Temele au fost generoase, au fost inedite/noi pentru mulți dintre noi. Am convingerea că acest cadru aparte pentru Sibiu versus România, trebuie evaluat cu atenție. Sigur … Sibiul va avea noi și noi perspective, se va confrunta cu responsabilități dar și problematici noi. Ele trebuie identificate, analizate și soluționate. Comandament NATO de la Sibiu va fi o provocare și pentru Consiliul Județean Sibiu, atât ca formă de comunicare cât și de susținere. Viceprimarul Tiberiu Drăgan aprecia întrevederea ca fiind un preambul concludent pentru ce urmează. ”Cu siguranță Sibiul este o rezidență multiculturală și multi-confesională armonios clădită, un oraș capabil să ducă trena performaței și să se ridice la ștacheta comunităților model din lume. Da… Sibiu și-a arătat potențialul în 2017 și ulterior a demonstrat constanță și sustenabilitate. Cu siguranță pentru noul orizont NATO trebuie să anticipăm evoluția orașului, să racordăm orașul de la previziuni și analize la aplicații în timp real. Sunt încântat că pe acest trend al perspectivelor și al performanței constituie oferte sustenabile și pentru mediului universitar, care a fost gazda unui dialog util despre ce este și ce poate deveni comunitatea sibiană”,a mai spus viceprimarul Sibiului.
Sibiul este onorat să fie gazda unei instituții prestigioase precum Comandamentul NATO și dorim să ne informăm din timp cu privire la obligațiile și beneficiile pe care le are orașul nostru în acest context. Este necesar să ne instruim din timp asupra schimbărilor pe care le aduce în politicile publice existența acestei instituții militare NATO la noi în orasspus Astrid Fodor, Primarul Municipiului Sibiu.
NOTA:
D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.