NATO O ALIANTA POLITICA SI MILITARA – ce înseamnă numirea lui Mircea Geoană în funcția de secretar general adjunct NATO pentru România?

0
962

Recent, Jens Stoltenberg, secretarul general al NATO, l-a numit pe Mircea Geoana in functia de secretar general adjunct al Aliantei. Cum explicati aceasta nominalizare in contextul promovarii conceptului NATO URBAN?

Victor Aileni:

In primul rand, EXCLUS orice forma de asociere intre proiectul NATO URBAN si recenta nominalizare a  Dnului Mircea GeoanaPotrivit definitiei, NATO reprezinta o alianta POLITICA si MILITARA, mai concret scopul Aliantei fiind garantarea libertatii si securitatii membrilor sai prin mijloace politice si militare. Ori, in acest caz, acordarea functiei de secretar general adjunct al Aliantei s-a realizat doar pe considerente politice. Revenind la intrebarea dumneavoastra, proiectul NATO URBAN este 100% proiect strategic militar, ca parte integrata a operationalizarii la Sibiu a primului si singurului Comandament NATO de trei stele din Est-ul Europei, care schimba actuala paradigma de securitate a Romaniei. Mai concret, Romania  devine principal furnizor de securitate la nivel regional si planificator de razboaie. Evident, politicul are si el dimensiunea lui, insa componenta militara actioneaza la nivel strategic, prin generarea si operationalizarea strategiilor de razboi, avand inclusiv capacitatea de a integra dimensiunea politica printr-o abordare inter-institutionala.

România și SUA au o relație specială, cu o vechime de peste 139 de ani. Care este principala provocare a Romaniei ca furnizor de securitate regional in flancul de sud-est al NATO?

Madalina Neacsu:

Principala provocare a următorilor ani o constituie corectarea asimetriilor între cooperarea excelentă din domeniul apărării și cea din sectoarele economic, cultural științific și educațional, care nu și-au atins potențialul. In acest caz, solutia o reprezinta noua viziune integrata NATO URBAN, care are capacitatea de a interconecta la nivel inter-sistemic sectorul militar, mediul de afaceri, administratiile locale si cetatenii. Mai concret, reașezarea relației trebuie să pornească de la obiectivul împărtășit de cele două state de a pune pe primul plan asigurarea securității și bunăstării propriilor cetățeni. De exemplu, la nivel economic, România poate oferi partenerului american un portofoliu de oportunități de afaceri care să potențeze dimensiunea de securitate, oferind un cadru lucrativ care să genereze o amprentă mai profundă și durabilă a intereselor americane în România. Cum se poate atinge aceasta performata economica? Simplu: prin crearea de comunitati de afaceri certificate NATO la nivelul “vecinatatilor urbane”, care sa devina furnizori de servicii si produse pentru structurile militare aflate in subordinea MAPN / NATO.

Anul 2019 poate fi un moment decisiv pentru relațiile între România și SUA, in cadrul Aliantei?

Victor Aileni:

Da, l-as putea numi anul reașezării și aprofundării relațiilor cu SUA si NATO, mai ales in contextul infiintarii la Sibiu a Comandamentului NATO. O evaluarea realistă și lucidă a statu-quo-ului relațiilor bilaterale relevă, însă, că acest potențial nu a fost încă atins în domeniul economic, ca și în cel al cooperării în domeniul cultural, educațional și științific. De aceea, viziunea NATO URBAN vine sa disemineze noua cultura de afaceri militara Americana, prin care se genereaza noi oportunități de afaceri pentru firmele românești cu bazele militare americane, în noua paradigmă de securitate și reziliență NATO URBAN. In concluzie, obiectivul pentru următorii doi ani trebuie să îl constituie continuarea dinamicii foarte bune din domeniul strategic, coroborată cu corectarea asimetriilor față de dimensiunile economică și cultural-educațională. Având ca bază valorile și principiile împărtășite de cele două națiuni, relațiile dintre România și SUA in cadrul Aliantei.

NOTA:

D-l Victor Aileni, Ex-Senator al Romaniei în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiza si planificare strategica al firmei MabeInvest LLC  SUA/Romania. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militara de la Kogalniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.

NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor in Informatii si Securitate Nationala și oferă expertiză în securitate si rezilienta urbana, politici si strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ etc.